FANDOM


No Title

No Title

No information

ABS-CBN is a major commercial television network in the Philippines. It is the oldest and the leading television network in the country[1][2][3] with an advertising revenues of 19 billion for the fiscal year 2012.[4] It is a unit of the media conglomerate ABS-CBN Corporation. It was launched on October 23, 1953 as Alto Broadcasting System and is among the first commercial television networks in Asia. Its headquarters is in Quezon City with regional offices and news bureaus in over 25 provincial areas throughout the country.

The flagship television station of ABS-CBN in Metro Manila is DWWX-TV (VHF channel 2) while provincially, the network operates through its Regional Network Group of 25 originating stations, 38[5] relay stations and 8 affiliate television stations. Its programming is also available outside the Philippines as The Filipino Channel.

HistoryEdit

ABS-CBN traces its history to the first Philippine television station DZAQ-TV, owned by Bolinao Electronics Corporation later renamed Alto Broadcasting System.

James Lindenberg, owner of BEC, was the first to apply for a license to the Philippine Congress to establish a television station in 1949. His request was granted on 14 June 1950. Because of the strict import controls and the lack of raw materials needed to open a TV station during those days, Lindenberg branched to radio broadcasting instead.[6]

Judge Antonio Quirino, brother of then President Elpidio Quirino, also tried to apply for a license to Congress, but was denied. He later bought stocks from BEC and later gained the controlling stock and renamed the company from BEC to Alto Broadcasting System (ABS).

DZAQ-TV began commercial television operations on 23 October 1953, the first fully licensed commercial television station in the Philippines. The first program that aired was a garden party at the Quirino residence in Sitio Alto, San Juan. After the premiere telecast, the station followed a four-hour a day schedule, from six to ten in the evening.[6]

In 1955, Manila Chronicle owner Eugenio Lopez, Sr. and then Vice President Fernando Lopez acquired a radio-TV franchise from Congress and immediately established Chronicle Broadcasting Network (CBN) in 1956. On 24 February 1957 Lopez invited Judge Quirino to his house for breakfast and ABS was bought under a contract written on a table napkin. The corporate name was reverted to Bolinao Electronics Corporation immediately after the purchase of ABS.[6]

With the establishment of DZXL-TV 9 of CBN in 1956, the Lopez brothers controlled both television channels in the archipelago, and thus expansion of operations began. The monopoly in television was broken in 1961, when DZBB-TV 7 was established by the Republic Broadcasting System (now GMA Network, Inc.) (RBS), owned by Robert Stewart, on the same year when it launched the nation's first regional and provincial television station in Cebu City on July 24.[6]

File:Family theater philippines.gif

In 1967, the company was renamed ABS–CBN Broadcasting Corporation. This company became the formal merger of the two stations DZAQ-TV 3 (ABS) and DZXL-TV 9 (CBN).

In 1966, ABS-CBN became the first TV network to broadcast certain shows in color and by 18 December 1968, ABS-CBN opened its present day Broadcast Center complex in Bohol Avenue, Quezon City; it was then the most advanced broadcasting facility of its kind during its time in Asia. Full color broadcasts began in 1971 on ABS-CBN 2 with the availability of more color television sets around Manila and neighboring municipalities and cities.[6]

In 1969, DZAQ-TV transferred to channel 2, while its sister station DZXL-TV transferred to channel 4. This was in response to frequency adjustments, so that the television station of the Kanlaon Broadcasting System (now Radio Philippines Network) can occupy the Channel 9 frequency.

When then President Ferdinand Marcos declared martial law in 1972, the station was forced to shut down. The company was seized from the Lopezes and its newly built Broadcast Center became the home of state-run TV stations Banahaw Broadcasting Corporation (BBC Channel 2, with call sign changed to DWWX-TV), Government Television (GTV Channel 4, with call sign changed to DWGT-TV and later renamed MBS-4), Kanlaon Broadcasting System (KBS Channel 9) and Intercontinental Broadcasting Corporation (IBC Channel 13).[6]

The long hibernation of the station ended on February 1986. As the EDSA revolt broke out and the dictator's grip on power crumbled, the reformists in the military saw that TV would be a vital asset for victory. Thus, at 10 AM on February 24, they attacked and took the ABS-CBN Broadcast Center that was then the home of MBS-4.[6]

When Marcos was deposed, the network was sequestered and returned Channel 2 to the Lopezes but not Channel 4. On 14 September 1986, ABS-CBN went back on the air, broadcasting from what used to be their main garage at Broadcast Center in the pre-Martial Law days. Back then they had to share space in the building that was rightfully their own, which was then occupied for the most part by the government TV station Channel 4. Cash was low and resources stretched to the limit, with offices being made to double as dressing rooms and basics such as chairs, tables and phones in short supply.[6]

In late 1986, the network was faltering, ranking last among the five stations and suffering heavy losses. Eugenio "Geny" Lopez Jr. by early 1987 brought in programming whiz and ABS-CBN veteran Freddie Garcia, then working for GMA Network, and set him loose to work his magic touch.

Six months later on March 1, 1987, Channel 2 was relaunched with the live musical special, "The Star Network: Ang Pagbabalik Ng Bituin" (The Return of the Star). In 1988, ABS-CBN was topping the Mega Manila ratings, a position it had never relinquished for 16 years.

Later that year, it launched nationwide domestic satellite programming and by 1994, expanded its operations worldwide. In 1999, Channel 2 launched its 120-kilowatt Millennium Transmitter, resulting in improved signal quality throughout Mega Manila.

In 2005, ABS-CBN re-upgraded its transmitter into a very high capacity of 346.2 kilowatts resulting on a much clearer signal in Metro Manila.

Regional Network GroupEdit

Main article: List of ABS-CBN Corporation channels and stations

The Regional Network Group (RNG) is the provincial network subsidiary of ABS-CBN. It is responsible for simultaneously airing most of the shows seen on ABS-CBN's flagship station in the provinces. The Regional Network Group has several stations in each region outside Mega Manila to ensure nationwide coverage. The local stations also produce their own newscasts which air prior to TV Patrol and other local programming which air on Sundays. Regional Network Group (RNG) glorified its roots while reaching out wider audience in 2007, consistently building on local content and developing infrastructure to deliver better service and cement its position as the top-rating regional network in the country. Regional versions of favorite TV shows were created, enabling ABS-CBN to reach out and connect with wider audiences worldwide. The launch of the local game show Kapamilya Winner Ka! in Visayas and Mindanao. Gandang Umaga, Pilipinas in Northern Luzon, and the 17th local TV Patrol in Southern Tagalog (Region IV-A & IV-B), provided more relevance to regional audiences. On 29 January 2011, Charie Villa was appointed as the new head of RNG.[7] On 15 April 2011, RNG launched ChoosePhilippines, a new website aimed to promote tourism in the Philippines by sharing photos and stories of the most extravagant places, culture, and arts of the Philippine island.[8]

ProgrammingEdit

Main article: List of programs broadcast by ABS-CBN

Most of the program line-up of ABS-CBN are originally produced by the company's television production unit. These include programs ranging from musical and variety shows, reality shows, game shows, entertainment and lifestyle talk shows, sitcoms, and gag shows. Soap operas and drama anthologies on the other hand are produced under Star Television while news, documentaries, and public affairs programs are produced by ABS-CBN News and Current Affairs and other independent production outfit while licensed franchises from abroad are co-produced by the licensee. Some 10 percent of the program line-up of ABS-CBN though are imported from abroad, these include television series from Korea and Taiwan, animation from Japan and the United States, and foreign films mostly from the United States, Hong Kong, and Thailand. ABS-CBN also airs special events like Oscars, Miss Universe, Miss Earth, Miss Philippines, NBA, Top-Rank boxing, and other sports and awarding events.

CompetitionEdit

Since its inception in 1953 until 1961, ABS-CBN (then Alto Broadcasting System) is the only commercial television network in the country. It was only until 1960's that television became common and at that time, although audience measurement has not yet invented, ABS was favored by giant companies like Procter and Gamble, Colgate-Palmolive and Caltex. When the martial law was declared, ABS-CBN and other television networks were forced to shut-down and held control by the Government. When it was re-established in 1986 as a commercial television, it had failed to regain its glory days and was ranked behind among the five television networks. It was not until 1987, when it was re-branded as "The Star Network" that it had slowly regained its foothold in TV ratings. In 1992, AGB Nielsen Philippines was founded and a new pace in television history was introduced. In 2007, TNS Philippines started to offer media research through Kantar Media Philippines (formerly Kantar/TNS). In 2008, AGB Nielsen Philippines released the all-time highest rating shows in the Philippines, with 7 of the top 10 highest rating shows all from ABS-CBN with the shows like The Battle: Pacquiao vs. Morales, Rosalinda, Meteor Garden, Esperanza, Miss Universe 1997, Pangako sa 'Yo, and Maria Mercedes.[9] At the turn of the first decade of the century, competition was up against its closest competitor GMA Network and TV5. Moreover, the data released by AGB Nielsen show the Mega Manila data, which favors GMA in the Mega Manila ratings while Kantar Media releases the Total Philippines ratings (National Urban and Rural Households), which favors ABS-CBN.

Controversies and scandalsEdit

In recent years, ABS-CBN has been involved in several controversies and scandals involving its subsidiaries and programming.

Wowowee scandals and incidentsEdit

Further reading: Hello Pappy scandal and PhilSports Stadium stampede

Two major incidents involving ABS-CBN have involved the networks' variety show Wowowee. Demand for tickets to a one-year anniversary episode of the show at the PhilSports Arena in 2006 caused a deadly stampede killing 76 people.[10] Over a year later in August 2007, the show became entrenched in another scandal involving the possibility of a new game on the show being rigged as evident by a "mechanical glitch" which occurred during an episode,[11] which grew greater after Eat Bulaga! host Joey de Leon and Wowowee host Willie Revillame started exchanging attacks on-air against each other during their respective and competing shows.[12] The incident later lead to a probe by the Department of Trade and Industry led by senator Mar Roxas (which was jokingly suggested by Joey during a speech he made on Eat Bulaga! in reference to the Hello Garci scandal, dubbing it "Hello Pappy")[13]

Nielsen TV ratings scandalEdit

Further reading: AGB Nielsen Philippine TV ratings controversy

In late 2007, ABS-CBN accused AGB Nielsen Philippines of tampering with the ratings during their 2007 ratings surveys.[14][15] On January 8, Quezon City regional trial court (RTC) junked ABS-CBN's case against AGB Nielsen saying it was prematurely filed.

Writ of AmparoEdit

On 22 January 2008, Asia-Pacific Director Jacqueline Park of the International Federation of Journalists (IFJ) supported the petition for writ of amparo filed by the ABS-CBN Broadcasting Corporation's 11 employees (led by Ces Oreña-Drilon) with the Supreme Court to rule on the legality of journalists' arrests concerning the failed Manila Peninsula rebellion. It stated: "We support employees from ABS-CBN in standing up for their democratic rights to work free from harassment and intimidation, especially from government officials and authorities." Meanwhile the Supreme Court required the respondents to file comment to the amparo petition within 10 days. Further, Harry Roque, National Union of Journalists of the Philippines (NUJP)'s lawyer announced its filing of a class lawsuit for injunction with damages (Article 33, New Civil Code of the Philippines) against the Philippine National Police, among others.

DivisionsEdit

  • Central Library
  • Engineering
  • Entertainment
  • I-Post
  • News Archive
  • TOC (Technical Operations Center)
  • Traffic

ReferencesEdit

  1. Script error
  2. Script error
  3. Script error
  4. Template:Cite press release
  5. Template:Cite press release
  6. 6.0 6.1 6.2 6.3 6.4 6.5 6.6 6.7 Script error
  7. Template:Citation
  8. Template:Citation
  9. Script error
  10. Script error
  11. Script error
  12. Script error
  13. Script error
  14. Script error
  15. Script error

External linksEdit

Template:Commons category

Template:ABS-CBN Template:The X Factor Philippines Template:The Voice of the Philippines Template:Television in the Philippines

Ad blocker interference detected!


Wikia is a free-to-use site that makes money from advertising. We have a modified experience for viewers using ad blockers

Wikia is not accessible if you’ve made further modifications. Remove the custom ad blocker rule(s) and the page will load as expected.